LVI-numerot: historian havinaa

Monikaan ei tiedä, miten LVI-teknisiä tuotteita yksilöivän LVI-numeron seitsemännumeroinen koodipätkä on syntynyt. Timo Lahtinen tietää. Hän toimi Suomen Putkikauppiasyhdistys ry:n tietohallintapäällikkönä vuosina 1990–2004 sekä LVI-INFO.fi:n taustalla olevan yrityksen, LVI-Numero Oy:n, toimitusjohtajana 2004–2006.

Eletään vuotta 1969. Jokaisella tukkukauppiaalla on omat tuotekoodinsa LVI-teknisille tuotteille. Syntyy ajatus yhteisestä rekisteristä, joka kokoaisi kaikkien LVI-alalla toimivien tahojen tuotekoodit yhteen.

Alalla toimivat tahot, eli tukkukauppiaat, valmistajat ja urakoitsijat aloittavat yhteistyön, jonka tarkoituksena on kehittää yhteinen tuoterekisteri. Sähköisten tietojärjestelmien yleistyessä aika olikin otollinen. Usean vuoden kehitystyön tuloksena syntyi rekisteri, jossa kymmennumeroiset tuotenumerot yksilöivät Suomessa myytävät LVI-tuotteet. Tuotenumero muodostui ryhmätunnuksesta, tuotteen yksilöivästä tuotenumerosta, hienokoodista, joka ilmaisi tuotteen muuttuvia ominaisuuksia kuten kokoa ja tarkistenumeroa. Rekisteri ei kuitenkaan ollut kattava, tuotenumero oli liian pitkä ja tuotteiden tiedot puutteellisia.

LVI-INFOn arkistosta löytyy vanhoja fakseja, joiden avulla LVI-numerot avattiin vuosituhannen alussa. Kuvassa Timo Lahtinen ja Marko Lätti.

Road trip käynnistyi
Vuonna 1988 Timo alkoi kiertää LVI-teknisiä tuotteita toimittavia ja valmistavia tahoja. Tarkoituksena oli luoda järjestelmä, joka mahdollistaisi yritysten välisen sähköisen tietojen vaihdon.

Kokonaisen vuoden ajan hän vieraili alan yrityksissä vakuuttaen, että yhtenäinen tapa luokitella tuotetietoa on tarpeen. – Aluksi yrityksissä oltiin hieman epäileviä. Yrityksiä oli vaikea sitouttaa toimintatapaan, jossa omien tuotteiden tiedot ”paljastetaan” muille. Ennakkoluulot hälvenivät kun yhtenäisen luokittelun hyödyt alkoivat valjeta, hän summaa.

Seitsennumeroinen LVI-numero
Vuotta myöhemmin (1989) suurin osa asiakkaista oli vakuutettu. LVI-Numero Oy sekä Sähköteknisen Kaupan Liitto sopivat Keskuskauppakamarin kanssa EAN-numeroiden (nykyinen GTIN13-koodi) käyttöönotosta. Jatkossa 13-numeroa pitkän 64158 -alkuisen koodin seitsemän seuraavaa numeroa muodostaisivat LVI-numeron ja viimeinen numero olisi tarkiste. Asiakas voisi siis halutessaan käyttää LVI-numeroon sidonnaista GTIN-koodia tai yrityksen omaa GTIN-koodia. LVI-INFO.fi:n järjestelmään luotiin numeroavaruus, jonne jaettiin numeroalueet tuoteryhmittäin.

Seuraava savotta oli uudistaa vanhat kymmennumeroiset koodit seitsemännumeroisiksi. Lahtinen sai työhön apua LVI-alan ammattilaisilta. Kun uudistus saatiin valmiiksi 1990, LVI-numerot syötettiin LVI-INFO.fi:n ja määriteltiin numeroavaruuteen omat numeroalueet kullekin asiakkaalle.

Marko astuu kuvioihin
Marko Lätti napattin LVI-INFO.fi:n Onnisen Express-kassalta vuonna 2003. LVI-numeroiden avaaminen ei ollut kovin yksinkertaista vuosituhannen alussa. Asiakkaat lähettivät tuotteiden avauspohjat faksilla, Marko naputteli tiedot järjestelmään ja faksasi avatut LVI-numerot takaisin asiakkaille. LVI-numeroja saatettiin avata myös faksaamalla hinnastosivuja, joista oli ympyröity tuotteet, joille haluttiin LVI-numerot. Saatettiinpa tuotteen avaus tehdä jopa puhelinkeskustelun perusteella, ilman mitään dokumentointia.

– Tuolloin LVI-numeron pystyi perustamaan muutamalla perustiedolla, kuten tuotenimellä ja kokotiedoilla, Marko naurahtaa. – Silloin ei vaadittu esimerkiksi alkuperämaan tai tullikoodin ilmoittamista, jotka ovat tänä päivänä ihan perustietoa, huomauttaa Marko.

Marko huomasi kuitenkin pian, että numeroavaruudet alkoivat loppua. Ongelmaksi muodostui myös LVI-numeron tiukka rakenne: kuten kymmennumeroinen edeltäjänsä, seitsemännumeroinen LVI-numero kertoi lukijalle tuotteen tuoteryhmän, tuoteluokan, toimittajan ja tuotteen kokotiedot. Suuria numeroavaruuksia oli vuosien saatossa varattu asiakkaille, ja tila alkoi käydä vähiin.

Siirtymä neutraalin tunnistenumeroon
Vuonna 2004 LVI-INFO siirtyi käytäntöön, jossa tuotteen teknistä tietoa ei enää yritetty koodata LVI-numeroon, vaan tekninen tieto liitettiin tuotteen perustietoihin. Kaksi ensimmäistä numeroa kertoo edelleen tuoteryhmän, mutta viisi viimeistä ei enää tarkoita mitään.

– Moni asiakas uskoo edelleen, että LVI-numero kertoisi esimerkiksi tuotteen koon. Se tuo haasteita, kun uusia tuotteita avataan. On mahdotonta antaa yli 400 asiakkaalle LVI-numerot juuri tietystä numerovälistä, Marko summaa.
Sen sijaan jos asiakas LVI-numeroita avatessaan haluaa järjestää tuotteet esimerkiksi kokojärjestykseen, onnistuu se asiakkaan omilla tuotekoodeilla, Marko opastaa.

LVI-INFO.fi:n nykyinen tuotetietorekisteri otettiin käyttöön vuonna 2009, ja siitä tehtiin itsepalveluversio 2010. Vuositasolla uusia LVI-numeroita avataan asiakkaille noin 10.000 ja vanhoja poistetaan noin 5.000. Tällä hetkellä LVI-INFO.fi tuotetietorekisterissä on 150.000 tuotetta 400 valmistajalta tai maahantuojalta.