Marko Lätille tuli vastikään täyteen kunnioitettavat 20 vuotta LVI-INFO.fi:n palveluksessa. Pitkänä palvelusaikana Marko on nähnyt aitiopaikalta, kuinka tuotetiedon merkitys on räjähtänyt, ja ajantasaisen tuotetiedon tarjoamisesta tullut tärkeä kilpailuetu alan yrityksille.
Sähköisen kaupankäynnin tarpeet ovat korostuneet taloteknisissä tuotteissa, ja tuotteiden ympäristötietojen myötä sen kun korostuu entisestään. Tämä näkyy myös Markon työpäivässa, joka koostuu suurelta osin asiakkaiden tuotetietopäivitysten tarkistamisessa ja muutosten hyväksymisenä hallintanäkymässä. Vaikka asiakas on toki oman tuotetietonsa paras asiantuntija, on jonkun validoitava tallennettu tieto ja silmämääräisesti tarkistettava, ettei inhimillisiä virheitä pääsisi tuotetietoon pujahtamaan. Useimmiten kyse on suuruusluokan varmistamisesta. Markon hyvä LVI-alan tuotteiden tuntemus auttaa tässä merkittävästi.
Kaksikymmentä vuotta on kulunut joutuisasti hyvässä yhteisymmärryksessä. LVI-INFO.fi on ollut mieluinen työpaikka ja pienen organisaation toisiaan sparraava henki erinomainen. Tämä näkyy hyvin myös ulospäin: asiakastyytyväisyys ja -palaute on ollut vuodesta toiseen erinomaista. Tiimi on niin pieni, että asiakkaatkin tietävät, että puhelimeen ja sähköpostiin vastaa Marko tai Henna. Harvassapa yrityksessä asiakkaat saavat nykyisin näin yksilöityä palvelua.
Putkikauppiaat aloittivat tuotetietoprojektin
Marko Lätti tuli LVI-Numero Oy:n palvelukseen 2003, juuri parahiksi näkemään LVI-INFO.fi – tuotetietorekisterin alkutaipaleen. LVI-Numero Oy on LVI-INFO.fi – tuotetietorekisterin takana oleva yritys, jonka toiminnan linjauksia määrittelee alan yrityksiä edustava järjestö. 2000-luvun alussa järjestö oli nimeltään Putkikauppiasyhdistys ry, 2010-luvulla LVITEK ry ja nykyisin Talteka ry.
Markon aloittaessa LVI-numerojärjestelmä oli vastikään saatu synnytettyä sähköistä kaupankäyntiä helpottamaan, ja yritykset hakivat tuotteilleen uusia tunnistenumeroita faksaamalla hakemuksia LVI-INFO.fi:n toimistolle Itä-Pasilaan. Markon tehtävänä oli faksien vastaanottaminen, uusien numeroiden avaaminen ja syöttäminen järjestelmään sekä asiakkaiden neuvominen. Tämänpäivän digitaalisessa maailmassa se tuntuu jo vähän vitsikkäältä, mutta jostain oli aloitettava.
Alkuvaiheessa LVI-INFO.fi:ssä oli vain tuotteen perustiedot. Liitetiedostoja tai tuotteen teknisiä tietoja rekisteriin pystyttiin vastaanottamaan vasta paljon myöhemmin. Tiedonsiirtokin tapahtui pääasiassa excel-tiedostoihin syötettyjen tuotetietojen avulla. Marko kertookin excel-taitojensa kehittyneen tänä aikana huimasti. Asiat muuttuivat, kun LVI-INFO.fiN asiakkaat pääsivät itse syöttämään tuotteidensa tiedon LVI-INFO.fin rekisteriin. Tässä kohtaa Markonkin työnkuva muuttui neuvontaa ja koulutusta painottavaksi. Ja titteliksi tuli asiakaspalvelupäällikkö.
Palveluksessanne, Marko Lätti
Miten LVI-Numerot saivat alkunsa ja mitä numerosarjat kertovat?